Helleketelbos
Poperinge stopt met roken BE-Alert: meteen verwittigd bij een noodsituatie

Nieuw reservatiesysteem voor belbus

Woon je niet in de buurt van een vaste buslijn? Dan kan je steeds de belbuscentrale contacteren op het nummer 059 56 52 56. De Lijn past vanaf 1 juli 2017 de werking van het reservatiesysteem aan. Het nieuwe reservatiesysteem zoekt op basis van het volledig aanbod van De Lijn naar de meest passende oplossing voor de vraag van de reiziger. Dat is niet altijd de belbus.

Afhankelijk van de verplaatsing die de reiziger wil maken, kan de operator een belbus reserveren, maar hij kan ook dooverwijzen naar een vaste lijn, een combinatie van belbus en vaste lijn of zelfs een combinatie met de trein. Oplossingen met een vaste lijn of combinatie vaste lijn en belbus zullen voorrang krijgen.

Via het nieuwe reservatiesysteem wordt geëvolueerd naar een geïntegreerd systeem (trein/bus/belbus). Het systeem bevat actuele informatie over trajecten en dienstregelingen van de treinen, vaste buslijnen van alle openbaarvervoeraanbieders en beschikbaarheid van belbussen binnen het gebied. De belbussen rijden ook niet meer via een vaste dienstregeling of in een vast gebied, maar zijn 'beschikbaar' binnen een bepaald tijdsvenster en gebied.

Wat wijzigt er nu concreet voor de reiziger:

  • een nieuw klantennummer
  • de oplossing voor de vervoersvraag is niet meer automatisch de belbus
  • het tijdstip dat aan de klant wordt gegeven voor gebruik van de belbus is bij benadering en kan afwijken (momenteel -2/+5 minuten)
  • de klant krijgt automatisch een bevestigingsbericht van reservatie (als het e-mailadres beschikbaar is in de klantendatabank)
  • de klant wordt verwittigd bij zware vertraging of panne (als het gsm-nummer beschikbaar is in de klantendatabase)

De reiziger zal minimum 1 uur vooraf en voor een termijn van maximum 30 dagen vooruit kunnen reserveren.

  • Nieuw reservatiesysteem voor belbus - belbus
Terug naar nieuws